برگزاری کارگاه اموزش مهارتهای ارتباطی برای دانشجویان دوره پیش بالینی
|
برگزاری کارگاههای مهارتهای عملی جهت توانمندی سازی دانشجویان کارآموز 1 و 2 و کارورزی برای انجام هر چه بهتر مهارتها در بالین بیمار
|
برگزاری آموزش مهارتهای عملی بین رشته ای برای کلیه دستیاران جدیدالورود
|
برگزاری OSCE (آزمون بالینی ساختاردار عینی) برای دانشجویان پزشکی بعد از اتمام اموزشهای عملی مهارتهای بالینی
|
برگزاری OSCE (آزمون بالینی ساختاردار عینی) برای دستیاران و گروههای تخصصی دانشکده پزشکی
|
برگزاری کارگاههای احیای نوزاد برای پرسنل شبکه های بهداشت و درمان استان با همکاری اداره سلامت مادر و نوزاد کشور
|
آموزش عملی احیای قلبی ریوی پایه و پیشرفته به پرسنل بیمارستانهای استان با عقد قرارداد
|
برگزاری دوره ی کمکهای اولیه برای دانشجویان رشته های علوم پزشکی از جمله دندانپزشکی، داروسازی، بهداشت و تغذیه و کادر بهداشتی از جمله بهورزان و غیره با عقد قرارداد
|
میزبان کلیه میهمانان و مسئولین بازدید کننده ی دانشگاههای کشور و همکاری و ارائه تجربیات جهت راه اندازی بخش مذکور در دانشگاهها
|
ارائه دستاوردهای آموزشی سالانه بخش در غرفه های همایش آموزش پزشکی کشور
|
مستندسازی تمامی فعالیتهای مرکز در طول سال و استفاده از آنها در جهت توسعه و رشد و پیشرفت مرکز
|
تألیف و انتشار کتاب آموزش مهارتهای بالینی و طرح درس (در حال چاپ می باشد)
|
تبدیل نتایج عملکرد مرکز بصورت مقالات و طرحهای تحقیقاتی و ارائه آن در همایش ها و کنگره های علمی
|
تلاش در جهت رسیدن به اهداف آتی مرکز
|
حدالامکان تلاش در جهت تعمیر مانکنها به جهت حداکثر استفاده و صرفه جویی در هزینه های مرکز
|
آموزش مهارتهاي ارتباطي
مورد توجه قرار گرفتن حقوق بيماران و افزايش درك عمومي اين نياز را فراهم نموده تا در آموزش حرفهاي علاوه بر توجه به دانش و مهارت،به افزايش رشد شخصيتي و مهارتهاي ارتباطي دانشجو نيز توجه شود، ضعف در برقراري ارتباط باعث اختلال در گرفتن اطلاعات، رضايتمندي بيمار و اختلال در پذيرش بيمار خواهد شد، در اين مركز دانشجويان در دوره پيش باليني جمعاً 12 ساعت مباحث آموزش مهارتهاي ارتباطي و مصاحبه را ميگذرانند. مانند ارتباط پزشك و بيمار، ارتباط پزشك با همكاران و كاركنان و آموزش بيماران.
مثال: در مرکز مهارتهاي ارتباطي به دانشجويان اين فرصت داده ميشود تا با انجام مصاحبه و ايفاي نقش، به تمرين بپردازند و سپس با نظارت و راهنمايي متخصصان آموزش ديده، مصاحبهها را از روي نوارهاي ويدئويي ضبط شده مورد نقادي قرار دهند.
کارگاههای مهارتهای عملی
آموزش مهارتهاي ابزاري: در اين دسته آموزشها،انجام مهارتهاي تكنيكي مدنظر قرار ميگيرد كه به شرح ذيل ميباشند:
تزريق وريدي: آشنايي با وسايل مربوط به مهارت، شناخت محلهاي آناتوميك مربوطه در بدن، سرم تراپي، خونگيري وريدي، تزريق دارو، طرز كار پمپ انفوزيونها، به صورت تئوري با انجام عملي مهارت بر روي مانكن
تزريقات عضلاني، زيرجلدي، داخل جلدي: آشنايي با وسايل مربوط به مهارت، شناخت محلهاي آناتوميك مربوطه، آشنايي با واكسيناسيون، آشنايي با انجام صحيح هريك از تزريقات، به صورت تئوري با انجام عملي مهارت بر روي مانكن
كانول گذاري شريان: آشنايي با وسايل مربوط به مهارت، شناخت محلهاي آناتوميك مربوطه، كانول گذاري، خونگيري، به صورت تئوري با انجام عملي مهارت بر روي مانكن
احيا، قلبي ريوي پايه: آشنايي با وسايل مربوط به اين مهارت، شناخت محلهاي آناتوميك مربوطه، آموزش اقدامات لازم در برطرف سازي انسداد راه هوايي در سه گروه سني بزرگسال (بالاي 8 سال)، كودك (8-1) و نوزاد ( زير 1 سال)، آشنايي با اصول صحيح تنفس مصنوعي و ماساژ قلبي در سه گروه سني, به صورت تئوري با انجام عملي مهارت بر روي مانكن
احياء قلبي ريوي پيشرفته: آشنايي با وسايل مربوط به مهارت، شناخت محلهاي آناتوميك مربوطه، آشنايي با طرز كار دستگاه الكترو شوك و پيس ميكر، آشنايي با داروهاي مورد نياز و آشنايي با الگوريتمهاي احياء به صورت تئوري با انجام عملي مهارت بر روي مانكن
لوله گذاري تراشه: آشنايي با وسايل مربوط به مهارت، شناخت محلهاي آناتوميك مربوطه، آشنايي با اصول اوليه و پوزيسيون صحيح، آشنايي با انجام صحيح لولهگذاري از راه دهانوبيني، بهصورت تئوري با انجام عملي مهارت روي مانكن
بخيه: آشنايي با وسايل مربوط به اين مهارت، نحوه برخورد صحيح با بيمار دچار تروماي Sharp ، نحوه استريل كار كردن، نحوه انجام صحيح مهارت بخيه در انواع زخمها، به صورت تئوري و انجام عملي مهارت بر روي مانكن
پانسمان: آشنايي با وسايل مربوط به مهارت، برخورد صحيح با انواع زخمها و مراقبت اصولي، آشنايي با انواع پانسمانها, به صورت تئوري با انجام عملي مهارت بر روي مانكن
بانداژ: آشنايي با وسايل مربوط به اين مهارت، آشنايي با انواع بانداژها و انجام بانداژها در نواحي مختلف بدن، به صورت تئوري و انجام عملي مهارت بر روي مانكن
سوندگذاري معده: آشنايي با وسايل مربوط به اين مهارت، آشنايي با انجام صحيح و اصول كار, به صورت تئوري و انجام عملي مهارت بر روي مانكن
سوندگذاري مثانه( مردان, زنان): آشنايي با وسايلمربوط به اين مهارت، آشنايي با انجام صحيح مهارت به صورت تئوري و انجام عملي مهارت بر روي مانكن
پونكسيون كمري: آشنايي با وسايل مربوط به اين مهارت، آشنايي با انجام صحيح مهارت با هدف گرفتن مايع مغزي نخاعي در بيماران بدحال، به صورت تئوري با انجام عملي مهارت بر روي مانكن
رعايت اصول استريل در اطاق عمل: آشنايي با وسايل مربوط به اين مهارت و طرز كار استريل با وسايل، آشنايي با اسكراب صحيح، پوشيدن گان و دستكش به روش استريل به صورت تئوري و انجام عملي مهارت بر روي مانكن
افاسمان و ديلاتاسيون: آشنايي با وسايل مربوطه، آشنايي با زمان انجام صحيح مهارت، آشنايي با اصول استريل به صورت تئوري با انجام عملي مهارت بر روي مانكن
زايمان طبيعي: آشنايي با وسايل مربوط به اين مهارت، آشنايي با اصول استريل كاركردن، شناخت موارد طبيعي از غير طبيعي، آشنايي با نحوه انجام صحيح زايمان واژينال به صورت تئوري با انجام عملي مهارت بر روي مانكن
كاتدان: آشنايي با وسايل، آموزش طرز انجام صحيح مهارت به صورت تئوري و انجام عملي مهارت بر روي مانكن
چست تيوپ: آشنايي با وسايل مربوط به اين مهارت، آموزش طرز انجام صحيح مهارت به صورت تئوري و انجام عملي مهارت بر روي مانكن
و ....
مهارتهای عملی بین رشته ای دستیاران جدیدالورود
1- کارگاه احیای قلبی ریوی پایه و پیشرفته
2- کارگاه احیای نوزاد
3- کارگاه ثبت داده های پزشکی (Medical Education)
4- کارگاه مشاوره و رابطه پزشک - بیمار
ثبت اطلاعات پزشكي(پرونده نويسي): در اين دوره دانشجويان با اصول نگارش و ثبت پرونده بيماران آشنا ميشونددراينمقوله ضمن تدريس تئوري مطالب، دانشجويان نياز به آموزش عملي دارند مطالب ارائه شده شامل هستند بر:
نوشتار در پزشكي
تفاوت يادداشت مصاحبه با ثبت پرونده
اهميت نگارش و ثبت مدارك پزشكي
برگههاي مشاوره
يادداشت ترخيص بيمار
يادداشت سير پيشرفت معالجات
يادداشت آشنايي با بيماران به هنگام شروع كار در بخش
گزارش وضعيت بيماران بستري هنگام خاتمه كار در بخش
يادداشت شرح حال بيماري - نگارش دستورات پزشكي
قانون و مدارك پزشكي/ طرز نوشتن گواهينامههاي پزشكي
OSCE
برگزاري امتحانات عملي: مراكز آموزش مهارتها با دارا بودن فضاي مناسب، تجهيزات و مولاژها، كارشناسان آموزشي و دركل محيط باليني بازسازي شده مكاني مناسب براي برگزاري امتحانات باليني به ويژه امتحانات ايستگاهي مانندOSCE و DOPS هستند.
همكاري با دانشگاهها جهت راه اندازي بخش مهارتهاي باليني آن دانشگاه
- دانشگاه اردبيل
- دانشگاه زنجان
- دانشگاه زاهدان
- دانشگاه بندر عباس
- دانشگاه فسا
- و ....
دستاوردهای آموزشی
توليد موادكمك آموزشي: دربسياري ازمراكزمهارتهاي باليني واحدي براي توليدموادكمك آموزشي وجود دارد. اسلايد، عكس، فيلم و حتي نرمافزارهاي آموزشي در اين واحد با رعايت اصول آموزش و يادگيري تهيه ميشوند.
نمونه ای از مقالات پذیرفته و چاپ شده در مجلات و همایشهای کشوری اموزش پزشکی
يكي از فوائد برپايي مركز مهارتها دردانشكده، ايجاد بستري براي انجام پژوهشهاي آموزشي است. در اين مراكز ميتوان به ارزيابي روشهاي گوناگون آموزشي پرداخت، وسايل كمك آموزشي جديد طراحي كرد و روشها و وسايل جديد مورد استفاده در آموزش را به دست پژوهش سپرد.
1- ارزشيابي بخش مهارتهاي باليني از جنبههاي مختلف از ديدگاه مراجعين در سال 1384
2- ارزشيابي مدرسين بخش مهارتهاي باليني تبريز از ديدگاه دانشجويان پزشكي در نيمسال دوم سال تحصيلي 84 - 85
3- ميزان آمادگي دستياران جديدالورود دانشگاه علوم پزشكي تبريز در مورد انجام مهارتهاي عملي مختلف برروي بيمار در سال 1383
4- تأثير آموزش مهارتهاي باليني مورد نياز در گذاشتن چست تيوب و انجام كاتدان بر ميزان شايستگي و صلاحيت باليني دانشجويان پزشكي
5- تأثير آموزش مهارتهاي باليني در مورد احياء قلبي ريوي پايه و زدن بخيه در دانشجويان دندانپزشكي
6- بررسي آمادگي رزيدنتهاي جديدالورود و كارورزان فارغالتحصيل شده در مورد انجام مهارتهاي عملي مختلف برروي بيمار
7- تعيين نيازهاي دانشجويان سال آخر دندانپزشكي در مورد انجام مهارتهاي عملي
8- بررسي تاثير آموزش معاينات فيزيكي در بخش مهارتهاي باليني بعد از سه ماه آموزش در توانمندي دانشجويان پزشكي
9- ارزشيابي مدرسين بخش مهارتهاي باليني تبريز از ديدگاه دانشجويان پزشكي در نيمسال دوم سال تحصيلي 84 – 85
10- ارزشيابي بخش مهارتهاي باليني از جنبه هاي مختلف از ديدگاه مراجعين در سال 1384
11- بررسي نكات قوت و ضعف آموزش در بخش مهارتهاي باليني از ديدگاه كاركنان بهداشتي رشته هاي كارشناسي و كارداني دانشگاه علوم پزشكي تبريز
12- بررسي ميزان رضايت دستياران از اجراي آزمون باليني عيني سازمان يافته (OSCE ) در بخش مهارتهاي باليني
13- تأثير آموزش مهارتهاي باليني مورد نياز حين زايمان بر ميزان صلاحيت باليني دانشجويان رشته پزشكي
14- نظرات دانشجويان پزشكي در مورد فراگيري مهارت معاينات فيزيكي در بخش مهارتهاي باليني
15- سنجش عملكرد شش ماهه دوم سال 1381 بخش مهارتهاي باليني مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي تبريز از ديدگاه دانشجويان پزشكي
تلاش در جهت رسیدن به اهداف آتی بخش شامل:
ارتقای مهارتهای عملی دانشجويان رشته های علوم پزشکی
مصوب نمودن فعاليت آموزشي در بخش مهارتهاي باليني بعنوان بخشي از واحد سميولوژي يا كارآموزي براي دانشجويان رشته پزشكي و ساير رشته ها
تخصيص اعتبار مشخص ساليانه به بخش از طرف دانشگاه
تخصيص چارت سازمانی به بخش
تلاش در جهت تهیه کردن فیلمهای آموزشی