تاریخچه
مرکز آمـوزش مهارتهاي باليني دانشگاه علـوم پزشكـي تبريز در سال 1380 تأسيس و با بهره گيري از نظرات كارشناسـي، تجربيات ساير دانشگاهها، تلاش و همفكري اعضاء هيات علمي و كارشناسان از دي ماه 1380 برنامه آموزشي خود را آغاز نمود.
ضرورت تأسيس و راه اندازي
1- ارتقاء سطح آموزش عملي
2- ضرورت رعايت حقوق بيماران
3-كاهش استرس رواني دانشجويان رشته هاي علوم پزشكي
4- فراهم آوردن فرصت يادگيري و تمرين براي دانشجويان قبل از ورود به محيط باليني
براي دستيابي به چنين اهدافي، ايجاد بستر مناسب يادگيري و تمرين مهارتهاي رفتاري و ابزاري براي دانشجويان و ساير فراگيران قبل از ورود به محيط باليني ضروري است.
مزاياي آموزش مهارتهاي باليني
1- ميتوان پيچيدگي يادگيري را كنترل كرد و آن را با برنامهريزي بهتر و دقيقتري ارائه داد. مثلاً آموزش يك مهارت در بيمارستان كه محيطي شلوغ و با حوادث غير قابل پيشبيني است، بازدهي نسبتاً كمي دارد.
2- انجام مهارت مي تواند تكرار شود، در صورتيكه در روي بيمار واقعي اين امكان وجود ندارد ( تكرار در محيط امن).
3- اشتباه در مراكز مهارتها قابل پذيرش است ولي روي بيمار واقعي نه.
4- در يك مركز مهارتها بازخورد مستقيم (با استفاده از وسايل سمعي- بصري، بازخورد همكاران و ارزشيابي مدرسان و پرسنل) ممكن ميباشد.
5- آموزش در مركز مهارتها وابسته به بيمار نيست و اين درحالي است كه اگر تعداد بيماران بيمارستان يا درمانگاه كاهش يابد، آموزش مختل ميشود.
مشكلات يك بيمار با يك بيماري مزمن در يك دوره كوتاه زماني ميتواند مطرح و آموزش داده شود.آموزش مهارتها درمركز مهارتهاي باليني عامل انگيزشي خوبي است چرا كه كسب دانش و مهارت به صورت توأم صورت ميگيرد.
6- آموزش مهارتها در مركز مهارتها باعث يادگيري استاندارد «رويههاي انجام مهارت» ميشود.
7- كاهش استرس مدرسان، استادان و دانشجويان در امر آموزش و فراگيري مهارتها (به دليل واقعي نبودن بيماران) از مزاياي ديگر اين مراكز است.
8- يادگيري در اين مراكز ميتواند به صورت خودآموزي و يادگيري فعال صورت گيرد.
9- اين مراكز باعث كمتر شدن بدبيني نسبت به مراكز آموزشي و درماني ميشوند زيرا با يادگيري بهتر و كاملتر در مراكز مهارتهاي باليني احتمال بروز خطاهاي پزشكي از سوي دانشجويان، كارورزان و دستياران كاهش مييابد.
به اين ترتيب مراكز آموزش مهارتهاي باليني، پلي بين آموزش در كلاسهاي درس نظري و محيط باليني بشمار ميروند.
مراحل راه اندازي
1- تشكيل كميته اجرائي
2- مطالعات اوليه
3- نيازسنجي دانشجويان
4- بازديد از ساير مراكز (ماستريخت هلند- دانشگاه لندن- ادين بورگ- سيدني استراليا- دانشگاه تهران و...)
5- تهيه نقشه
6- پارتيشن بندي
7- تهيه و تدارك تجهيزات
8- تشكيل كميته علمي
9- تعيين مهارتهاي آموزشي مورد نياز
10- تدوين طرح درس
11- بهره برداري از مركز
لازم بذكر است كه هر ساله طرح درس ها و برنامهها توسط كميته علمي بازنگري ميشود.